onsdag 13 mars 2013

Idag skulle jag vilja demonstrera

(Den här texten skrev jag den 8 mars i år)

Idag skulle jag vilja demonstrera. För idag är det internationella kvinnodagen. Men eftersom internationella kvinnodagen fortfarande behövs så kan jag inte göra det. Det beror på att vi har en könsmaktsordning som påverkar människors liv och arbetsliv.

Jag kan inte demonstrera på internationella kvinnodagen. För jag har en kvinnoarbetsskada. Skadan sitter i ryggen och ikväll orkar jag bara ligga ner. De vanligaste arbetsskadorna för kvinnor inträffar inom vård och omsorg. Det gjorde min också. De flesta kvinnoarbetsskadorna inom vård och omsorg godkänns aldrig som arbetsskador. Det gjorde inte min skada heller. Jag skadade mig för över tio år sedan och idag kan jag inte demonstrera på internationella kvinnodagen.

Jag blev utförsäkrad för några månader sedan. De flesta som blir det är kvinnor. Jag läste att det till och med är dubbelt så många kvinnor som män som utförsäkrats. Det betyder att min kvinnoarbetskada som aldrig godkändes som arbetsskada gör att jag inte får någon ersättning alls från Försäkringskassan.

Idag skulle jag vilja demonstrera. För idag är det internationella kvinnodagen. Men jag kan inte på grund av min kvinnoarbetsskada. Ni som kan demonstrera på internationella kvinnodagen, demonstrera för mig med!

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet!

    Jag demonstrerade mot mödradödligheten i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Tack! Bra gjort, det är också en viktig fråga.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails