onsdag 11 juli 2012

Behind the scenes: Små vita hus

Igår visade jag mitt senaste hobbyprojekt, de små vita husen. Idag tänkte jag visa vad jag använde för att göra dem. Det är så enkelt så det är ingen vits att gör en steg-för-steg beskrivning. För det första använde jag alabastergips från Panduro (eller Alabaster Plaster som det står på förpackningen!). Alabastergipset är finkorning och blir liksom sidenmatt i strukturen.

Sen kommer den hemliga ingrediensen. Jag hittade den här fantastiska muffinsformen på MUJI. Den är alltså tänkt för att göra små husformade muffins, men jag tänkte direkt att jag ville prova att gjuta i den. Och det funkade perfekt! Formen är väldigt stabil och bra och jag lät den stå i den medföljande kartongen så allt hölls  på plats även om jag flyttade den under torktiden.
Sen var det bara att köra: två delar vatten och tre delar gips.

Ett bra tips är att knacka lite på formen efter man har hällt i gipset så att luftbubblor försvinner. Sen väntade jag ett dygn innan jag petate ut husen ur formen. Klart!

Och så här blev de alltså:


3 kommentarer:

  1. Enkelt och superfint! Den där formen var ju verkligen en hit!

    SvaraRadera
  2. Men sååå läckert med dom små husen.Har precis börjat gjuta i gips och försökt göra hus av mjölkpaket:)lite bökigt.Får man fråga var du köpt dom eller om man kan beställa dom??
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Jag köpte formen på MUJI på Åhlens city. Det var egentligen en mufginsform. Sen var det bara att gjuta!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails