torsdag 7 oktober 2010

Micmacs à tire-larigot

Ligger hemma med en förkylning som inte verkar vilja ge med sig. Men det finns ju ljuspunkter med att vara sjuk också, som att man har tid att se bra filmer till exempel. Jag såg precis klar Micmacs (2009) av Jean-Pierre Jeunet och den ska man verkligen inte missa.

Micmacs handlar om Bazil som av misstag blir skjuten i huvudet och eftersom det är en stor risk att operera bort kulan så låter man den sitta kvar med risken att han kan dö när som helst. Han förlorar arbete och bostad under sjukhusvistelsen men blir till slut "adopterad" av ett gäng udda personer som alla har sina egenheter och specialkunskaper. Tillsammans beslutar dom att ge sig på två onda chefer för två stora vapenföretag.

Väldigt fint tema alltså och gott om utrymme för roliga uppfinningar och fina miljöer och bilder. Jag tycker lika mycket om denna som Jeunets tidigare filmer. Jag kollade vad jag gett för betyg på filmtipset.se och det är idel 4:or till Delikatessen, De förlorade barnens stad, Amelie från Montmartre och nu Micmacs. Den enda som jag sett och tyck varit tråkig är En långvarig förlovning. Frågan är om den är värd en chans till?





1 kommentar:

  1. Hej, visst är filmen bra, den finns att köpa som dvd med engelsk textning genom lovefilm.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails