onsdag 13 mars 2013

Topp-tre-måste-se pjäser just nu

1. Apatiska för nybörjare


Det här är en av de bästa pjäser jag någonsin sett på en scen. Jonas Hassen Khemiri har skrivit manus och den bygger på Gellert Tamas bok om de apatiska flyktingbarnen. Texten och dialogen av Khemiri är fantastiska. Man blir väldigt berörd av hur ett civiliserat land kan behandla människor och särskilt barn. Det blir också tydligt hur märkligt medierna hanterade sådana fruktansvärda händelser. Det värsta av allt är Sverige fortfarande avvisar apatiska barn, men det är inte en bra historia för medierna längre.

Jag har sett samma pjäs tidigare i Riksteaterns regi men den här varianten på Stadsteatern är till och med ännu bättre. Skådespeleriet, rollbesättningen regin - allt stämmer. Shima Niavarani är grym! Ann Petrén är bra som alltid. Regi av Sara Giese som gjorde Monsterkabinettet för några år sedan, även den var mycket bra.

Missa inte!


2. Jag ringer mina bröder


Även denna skriven av Jonas Hassen Khemiri. Jag har inte sett den ännu men ska se den i april. Läser manuset som har getts ut som bok just nu och texten är mycket bra. Regi: Farnaz Arbabi.


3. Vita kränkta män


Kawa Zolfagarys bok blir teater! Kan inte vara annat än bra. På Teater Brunnsgatan fyra med Lo Kauppi och i regi av Figge Norling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails