onsdag 21 april 2010

The King of Kong

I helgen såg jag filmen The King of Kong. Jag såg den tre gånger på tre dagar. Den är så bra att man kan göra det. Filmen är en dokumentär om världsrekordet i arkadspelet Donkey Kong. Det började med att en person på jobbet hade sett den på SVT och sa att det var den bästa dokumentär han sett, så jag tänkte att jag ville se den. Jag skaffade den och såg den i lördags medan jag satt och stickade. Sen råkade jag snubbla på den när den gick i repris på SVT på söndagen. Eftersom jag inte sett den koncentrerat när jag stickade så tänkte jag att jag kunde ha på den igen när jag fortsatte sticka. Och då insåg jag att den var så bra att jag ville visa den för sambon så jag såg den igen på måndagen! Bra film helt enkelt och jag blir riktigt sugen på att spela Donkey Kong.

Det finns en sjukt rolig scen i filmen där en Donkey Kong-entusiast går runt i en spelhall och ropar ut att "There´s a potential Donkey Kong kill screen coming up, if anybody´s interested". Det han pratar om är Donkey Kongs 22 bana som inte går att genomföra till slutet. Man dör ovillkorligt efter typ 5 sekunder på grund av ett fel i programmeringen av spelet. Jag blev nyfiken på det här felet och var tvungen att veta mer. Enligt wikipedia beror felet på följande:
"
The amount of time allowed for any given screen is determined algorithmically during play by the level the player is on. The timer is calculated 100×(10×(level + 4)), and has a maximum value of 8000. When the level reaches 22, the game reads 100×(10×(22+4)) or 100×260. However, the 8-bit counter rolls over at 256, meaning the game calculates 100×4. This causes the timer to be set so low that there is simply not enough time for the screen to possibly be completed." Roligt feltänk och rolig film!

Älskar musiken till Donkey Kong också, lyssna bara:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails