Det finns en sjukt rolig scen i filmen där en Donkey Kong-entusiast går runt i en spelhall och ropar ut att "There´s a potential Donkey Kong kill screen coming up, if anybody´s interested". Det han pratar om är Donkey Kongs 22 bana som inte går att genomföra till slutet. Man dör ovillkorligt efter typ 5 sekunder på grund av ett fel i programmeringen av spelet. Jag blev nyfiken på det här felet och var tvungen att veta mer. Enligt wikipedia beror felet på följande:
"The amount of time allowed for any given screen is determined algorithmically during play by the level the player is on. The timer is calculated 100×(10×(level + 4)), and has a maximum value of 8000. When the level reaches 22, the game reads 100×(10×(22+4)) or 100×260. However, the 8-bit counter rolls over at 256, meaning the game calculates 100×4. This causes the timer to be set so low that there is simply not enough time for the screen to possibly be completed." Roligt feltänk och rolig film!
Älskar musiken till Donkey Kong också, lyssna bara:



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar